PROCEDURY OBOWIĄZUJĄCE
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 26 IM. TADEUSZA KOŚCIUSZKI
W CZĘSTOCHOWIE
W CZASIE NAUKI ZDALNEJ (WARIANT C)
I. ZDALNE NAUCZANIE – INFORMACJE OGÓLNE
Przejście do nauczania w wariancie B – hybrydowe lub C – zdalne następuje na podstawie:
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 października 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U z 2020, poz. 1830).
Kształcenie z wykorzystaniem metod i technik na odległość oznacza wykorzystanie w procesie edukacji wszelkich dostępnych środków komunikacji, które nie wymagają osobistego kontaktu ucznia z nauczycielem, a także możliwość skorzystania z materiałów edukacyjnych wskazanych przez nauczyciela.
O wprowadzeniu zdalnego nauczania Dyrektor szkoły informuje nauczycieli, rodziców, opiekunów oraz uczniów za pośrednictwem dziennika elektronicznego UONET+, strony internetowej szkoły oraz za pomocą mediów społecznościowych, powołując się na odpowiednie rozporządzenie w tej sprawie.
Wychowawca obowiązany jest sprawdzić, czy wszyscy rodzice mają dostęp do dziennika elektronicznego. W przypadku, kiedy takiego dostępu nie ma, wychowawca ma obowiązek poinformować rodzica o konieczności zalogowania się na dziennik elektroniczny UONET+.
We współpracy z nauczycielami dyrektor sprawdza i ustala:
- sposób komunikowania się z uczniami i rodzicami,
- możliwości ucznia i rodzica do korzystania z materiałów elektronicznych,
- formę przekazywania treści utrwalających wiedzę,
- ilość przekazywanego materiału w danym dniu,
- metody monitorowania postępów uczniów oraz weryfikacji ich wiedzy i umiejętności, formy informowania uczniów i rodziców o postępach w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach,
- tryb konsultacji ucznia i rodzica z nauczycielem.
Zadania nauczyciela:
- organizuje pracę z uczniami, informując ich o możliwym trybie pracy (formach
i częstotliwości kontaktu, zakresie zadań, materiałach, terminie i formach indywidualnych konsultacji, terminach i formach oddawania prac itp.) oraz zasadach oceniania. - zakres przekazywanych treści i zadań do wykonania jest dostosowany do możliwości psychofizycznych i technicznych uczniów.
- wiadomości i zadania od jednego nauczyciela (z jednego przedmiotu) powinny być przekazywane z zachowaniem równomiernego obciążenia ucznia w korelacji z innymi otrzymywanymi zadaniami z pozostałych przedmiotów.
- wychowawcy klas są zobowiązani do przeprowadzenia zajęć nt. bezpiecznej nauki
w Internecie (w ramach kształcenia na odległość).
Uczeń zobowiązany jest do:
- systematycznego uczestnictwa w lekcjach online,
- zapoznawania się ze wszystkimi materiałami przesyłanymi i wskazanymi przez nauczyciela,
- wykonywania przesyłanych zadań i ćwiczeń samodzielnie,
- odsyłania wykonanych prac w terminie wskazanym przez nauczyciela,
- informowania nauczyciela o braku możliwości wykonania zadania w terminie i ustalenie wspólnie z nauczycielem nowego terminu,
- podpisywania przesyłanych prac
- podczas lekcji on-line stosować się do poleceń nauczyciela, nie zakłócać toku lekcji nieodpowiednim zachowaniem.
Prowadzenie zajęć:
Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość to zajęcia, które mogą być realizowane z wykorzystaniem:
- Platformy MS Teams do prowadzenia lekcji zdalnych w czasie rzeczywistym,
- dostępnych na stronach MEN, w tym na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej https://epodreczniki.pl/,
- stronach: Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (https://cke.gov.pl/), Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych (np. https://www.oke.jaworzno.pl/), Kuratoriów Oświaty (np. https://www.kuratorium.katowice.pl/)
- materiałów prezentowanych w programach i na stronach internetowych telewizji publicznej i radiofonii,
- własnych materiałów opracowanych przez nauczyciela, dostosowane do potrzeb uczniów (nagrane filmy i wiadomości głosowe, prezentacje, testy, krzyżówki itp.)
- innych materiałów wskazanych przez nauczyciela (np. wydawnictwa i portale edukacyjne, inne ogólnodostępne bezpłatne serwisy internetowe);
- innych metod i sposobów wskazanych przez nauczyciela
Działania w ramach nauczania zdalnego mogą być prowadzone w oparciu m.in. o:
- lekcje online z użyciem platformy Office 365-Teams;
- materiały edukacyjne na sprawdzonych portalach edukacyjnych i stronach internetowych wybranych instytucji kultury i urzędów;
- zintegrowaną platformę edukacyjną https://epodreczniki.pl/;
- dziennik elektroniczny;
- media społecznościowe, komunikatory – przy zachowaniu bezpiecznych warunków korzystania z Internetu;
- zamieszczanie informacji i materiałów edukacyjnych na stronie internetowej szkoły (obligatoryjnie w przypadku, gdy materiały wysyłane przez wychowawcę/nauczyciela przedmiotu nie docierają poprzez komunikatory do wszystkich uczniów/rodziców);
- podręczniki, ćwiczenia, karty pracy, z których uczeń korzysta w szkole;
- kontakt z nauczycielem poprzez UONET+;
- inne sposoby wskazane przez dyrektora szkoły w porozumieniu z nauczycielami (poczta elektroniczna – adresy nauczycieli dostępne na stronie internetowej szkoły).
O wyborze sposobu prowadzenia poszczególnych zajęć w ramach nauczania zdalnego decyduje nauczyciel, uwzględniając specyfikę nauczanego przedmiotu, bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni oraz możliwości techniczne wszystkich uczestników tego procesu.
Nauczyciel jest zobowiązany do realizacji tematów na bieżąco zgodnie z obowiązującym tygodniowym rozkładem zajęć, stosując różnorodne formy pracy.
Nauczyciele mogą dokonać modyfikacji w rozkładach materiału danego przedmiotu, aby umożliwił on realizację podstawy programowej.
Nauczyciel, planując zajęcia lekcyjne, musi pamiętać o dostosowaniu zadań dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
II. OCENIANIE I KLASYFIKOWANIE
- Zestaw Oceniania Szkolnego w nauczaniu zdalnym/na odległość ma charakter przejściowy.
- Wprowadza się go w celu umożliwienia realizacji podstawy programowej oraz monitorowania postępów edukacyjnych uczniów w okresie, w którym tradycyjna forma realizacji zajęć jest niemożliwa do kontynuowania na terenie szkoły.
- Klasyfikowanie i promowanie uczniów odbywa się na zasadach opisanych w Statucie Szkoły.
- O zagrożeniach oceną niedostateczną nauczyciele informują rodziców w terminie wynikającym z harmonogramu pracy szkoły poprzez dziennik elektroniczny.
- Udostępniając uczniom zadania do pracy zdalnej, nauczyciel może zadecydować o ich ocenie (zgodnie ZOS) informując o tym wcześniej uczniów oraz rodziców. Oceny wpisywane do dziennika elektronicznego obowiązkowo z opisem.
- Wystawiając ocenę śródroczną/roczną należy brać pod uwagę dotychczasową pracę ucznia na danej lekcji, jak również specyfikę sytuacji, w jakiej ocena jest wystawiana.
- Ocenę śródroczną/roczną zachowania wystawia wychowawca klasy. Opiera się on na zasadach ujętych w obowiązujących dokumentach szkoły , jak również na własnych obserwacjach zachowania ucznia. Także tutaj należy brać pod uwagę specyfikę sytuacji, w jakiej ocena jest wystawiana.
Kontrola uczestnictwa ucznia w zajęciach
- Każdy nauczyciel ma obowiązek kontrolowania, czy uczeń lub jego rodzic odczytuje wiadomości z wysłanymi zadaniami do pracy zdalnej (potwierdzenie obecności na zajęciach nauki zdalnej odnotowuje zapisem zn w e- dzienniku), a przy nauczaniu zdalnym on-line (Office 365), czy jest obecny na zajęciach i wykonuje polecenia nauczyciela (zapis zn w e-dzienniku).
- Jeśli w ciągu tygodnia uczeń/rodzic nie odczyta wiadomości lub uczeń nie uczestniczył w żadnych zajęciach prowadzonych online, nauczyciel prowadzący zajęcia jest obowiązany do poinformowania o tym fakcie wychowawcę klasy.
- Wychowawca podejmuje próbę kontaktu z rodzicami ucznia, co odnotowuje w dzienniku UONET+ (wysyłając informację do rodziców ucznia poprzez e-dziennik).
- O nieudanej próbie kontaktu z rodzicami, wychowawca klasy informuje pedagoga szkolnego, a ten, w przypadku kolejnego braku reakcji ze strony rodzica, powiadamia o tym fakcie dyrektora szkoły.
- W przypadku kiedy choroba ucznia uniemożliwia mu naukę, rodzice informują o tym fakcie wychowawcę klasy, a ten nauczycieli.
III. INFORMACJA O ZESTAWIE OCENIANIA SZKOLNEGO PODCZAS NAUCZANIA ZDALNEGO
- Nauczanie zdalne polega na kontaktowaniu się i pracy nauczyciela z daną klasą poprzez urządzenia takie jak: platformy Office 365- Teams, e-dziennik, komputer, tablet, telefon; przy użyciu komunikatorów społecznych.
- Przy ocenianiu uczniów w czasie nauczania zdalnego obowiązuje skala ocen stosowana dotychczas.
- Zestaw Oceniania Szkolnego w nauczaniu zdalnym – na odległość, wprowadza się w celu umożliwienia realizacji podstawy programowej oraz monitorowania postępów edukacyjnych uczniów w okresie, w którym tradycyjna forma realizacji zajęć jest niemożliwa do kontynuowania na terenie szkoły.
Zasady komunikowania się i współpracy z rodzicami uczniów
- Nauczyciele zobowiązani są do utrzymywania stałego kontaktu z rodzicami.
- Szkoła posiada wypracowane sposoby szybkiej i skutecznej komunikacji z opiekunami ucznia. Rekomendowany jest kontakt z wykorzystaniem technik komunikacji na odległość, w tym e-dziennik, platforma Teams.
- Kontakty nauczycieli z rodzicami powinny odbywać się z wykorzystaniem następujących narzędzi: dziennika elektronicznego, poczty elektronicznej, telefonów komórkowych i stacjonarnych, komunikatorów internetowych.
IV. OGÓLNE ZASADY SPRAWDZANIA WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI NA ZAJĘCIACH ONLINE
- Lekcje odbywać się będą zgodnie z planem lekcji (z niewielką modyfikacją, tzn. brak podziału na grupy), za pomocą platformy ustalonej przez szkołę – Microsoft Teams.
- Mając na uwadze charakter zajęć prowadzonych online, ustala się możliwość skrócenia ich do 30 minut.
- Nauczyciel kontaktuje się z uczniami przede wszystkim poprzez e-dziennik, platformę wskazaną przez szkołę, może też dodatkowo stosować inne wybrane przez siebie metody nauki zdalnej.
- Nauczyciel informuje uczniów o terminie i formie oddania prac (data i godzina).
- Kontakt ucznia z nauczycielem – w szczególności odsyłanie wykonanych prac, odbywa się w ramach godzin pracy nauczyciela.
- Prace odsyłane przez uczniów powinny być podpisane imieniem i nazwiskiem oraz zaznaczoną klasą. Prace niepodpisane nie będą sprawdzane i traktowane jako nieodesłane.
- Materiały do lekcji nauczyciel przesyła uczniom przede wszystkim przez platformę Office 365 Teams. (może także dodatkowo przesyłać przez inne nośniki).
- Materiały przesłane przez nauczyciela zawierają temat lekcji, materiały oraz wskazówki do samodzielnej pracy oraz zadania do samodzielnego wykonania (praca domowa), jeżeli lekcja online nie jest możliwa do przeprowadzenia w przyczyn technicznych.
- Podczas pracy zdalnej, ucznia obowiązuje podręcznik oraz zeszyt przedmiotowy, zeszyt ćwiczeń, w którym uczeń ma obowiązek wykonać wskazane ćwiczenia oraz prace domowe.
- Na czas nauczania zdalnego kryteria ocen pozostają bez zmian.
- Ocenianiu podlegać będą następujące formy: prace domowe – karty pracy, ćwiczenia, wypracowania, testy, sprawdziany, kartkówki, zadania dodatkowe dla chętnych uczniów lub inne zlecone przez nauczyciela.
- Zaleca się, aby uczeń realizował temat lekcji zgodnie z planem zajęć i dbał o systematyczność swojej pracy oraz odsyłał zadania terminowo (w miarę możliwości technicznych).
- Uczeń ma obowiązek przesłać we wskazany sposób oraz w terminie wyznaczonym przez nauczyciela prace pisemne, które zostaną ocenione zgodnie z kryteriami. Po wyznaczonym terminie prace nie będą oceniane i będą traktowane jak brak zadania czy nieobecność na kartkówce, sprawdzianie, wypracowaniu. Niedotrzymanie ustalonego terminu (w przypadku ewidentnego zaniedbania) jest równoznaczne z oceną niedostateczną.
- Nauczyciel ma obowiązek przekazać uczniowi informację zwrotną, aby uczeń pracując samodzielnie, miał możliwość poprawy oceny.
- Oceny uczniów nauczyciel wpisuje do dziennika elektronicznego.
- Nauczyciel może ocenić aktywność, zaangażowanie, wkład pracy uczniów podczas pracy zdalnej.
- Uczeń ma prawo do zgłoszenia braku wykonania zadania ze względu na stan zdrowia lub inną przyczynę, z tym, że informacja ta musi być potwierdzona przez rodzica. Rodzice informowani są o postępach swoich dzieci przez wpisy w dzienniku elektronicznym lub, w razie konieczności, indywidualny kontakt e-mailowy albo telefoniczny z nauczycielem przedmiotu lub wychowawcą.
Ocenianie może uwzględniać:
- odpowiedzi pisemne
- odpowiedzi ustne (podczas zajęć prowadzonych on-line za pomocą serwisów internetowych)
- dodatkowe aktywności ucznia (zadania dodatkowe)
- testy, sprawdziany, wypracowania i kartkówki on-line
- prace samodzielne (zakres materiału podany przez nauczyciela z wyprzedzeniem, uczeń realizuje go samodzielnie w dowolnym czasie w domu, odsyła zgodnie z terminem wyznaczonym przez nauczyciela).
- Praca zdalna w wychowaniu fizycznym realizowana będzie z części podstawy programowej. Zaliczamy do niej elementy edukacji zdrowotnej, przepisy gier zespołowych, historie Igrzysk Olimpijskich ery nowożytnej i starożytnej. Wszystkie wiadomości dla uczniów będą przekazywane w formie prezentacji, konspektów oraz filmów instruktażowo-pokazowych, itp. Uczniowie będą oceniani np. za zadane referaty, mini-prezentacje lub odpowiedzi z quizów wyżej wymienionych elementów podstawy programowej.